Next sparer tid for Rune. Den bruker han til den gode samtalen med pårørende




Gravferdskonsulent og leder. Rune Dale er daglig leder i Evje og Vennesla begravelsesbyrå. For ham har drivkraften på jobb alltid vært det privilegiet det er å kunne hjelpe mennesker i en vanskelig situasjon. (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

Hverdagen har blitt enklere i Evje og Vennesla begravelsesbyrå. Nå kan Rune Dale bruke mer tid på det han brenner for.

av Erlend Haddeland (Media Sør)

– Å få være en som kan hjelpe de pårørende i en vanskelig stund.

Rune Dales sindige venndøldialekt utstråler en slags uforklarlig ro og kontroll, egenskaper mange mener man må besitte når man jobber med mennesker som har blitt kastet inn i en situasjon preget av kaos.

Han har nettopp svart på hva som driver ham i jobben som gravferdskonsulent. Selv om han har gått i fotsporene til sine foreldre, i likhet med mange andre som trer inn i bransjen, var det ikke gitt at han skulle ende opp i begravelsesbyrå.


Rune Dale utenfor kontoret
Tilbake igjen. Da han var i 20-årene, hjalp Rune Dale foreldrene da de trengte det. (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

Sorgen har ingen fasit

I begynnelsen av tjueårene begynte han å hjelpe foreldrene med praktiske gjøremål. Han hadde gått hjelpepleien, men hadde ikke før vært med å stelle noen døde. Han hadde heller ingen planer om å gå inn i familiebedriften.

– Det var ikke planen at jeg skulle begynne fast for å si det sånn, men det var en grei ekstrainntekt og greit å hjelpe til når de trengte hjelp. Det var i grunnen sånn det begynte.

Etter hvert fikk han mer ansvar.

–  Jeg var jo spent, men jeg følte det gikk veldig naturlig. Jeg bidra til å hjelpe, så de pårørende også får det lettere. Det er givende.

Ansvar og yrkesstolthet

Da han etter hvert overtok ansvaret, kjente han igjen på de samme følelsene og yrkesstoltheten som blomstret i ham som ung mann: en meningsfull jobb der man får lov til å bety noe for andre.  

– Det er aldri noen fasit på hvordan vi skal sørge. Der er vi alle mennesker forskjellige og vi må reagere på vår egen måte, sier han.

Og som han legger til: Det handler ikke alltid om å finne de rette ordene. Rune vektlegger at man som gravferdskonsulent må være til stede i situasjonen. Enten man kommer på hjemmebesøk eller snakker over telefon, må man lese situasjonen fra første stund.

Digitale verktøy for folk som ikke er glad i data

Rune ønsker velkommen alle hjelpemidler som kan lette hverdagen, sånn at han kan bruke mer tid på oppdraget han nevnte innledningsvis:

– Å få være en som kan hjelpe de pårørende i en vanskelig stund.

Evje og Vennesla begravelsesbyrå har den siste tiden innført Next, et program spesialdesignet for gravferdsbyråer som skal gjøre hele prosessen enklere.

Rune forteller at byrået hans bruker Next i samtale med pårørende, fakturering, bestilling av blomster og for å sende skjemaer.

– Jeg synes Next er et veldig enkelt og rett frem program som er lett å forstå. Knappene er der du skal ha dem, og du må ikke lete etter noe.

Brukervennlighet er et must for Rune.

– Det er jo flere ansatte i firmaet som ikke er så veldig glade i data.

Enklere og tidsbesparende. Rune og kollegaene bruker Next som et hjelpemiddel i alle oppdrag, fra å fylle inn informasjon om avdøde, sende inn skjemaer og bestille blomster – for å nevne noe. Ta kontakt for å teste ut gratis.


Mer tid til de pårørende

Jo mindre tid Rune må bruke på papirarbeid, skriving og så videre, dess mer har han til relasjonsbygging og samtale med de pårørende.

– Next sparer meg for tid fordi alt er tilrettelagt og går rett frem, du trenger ikke å gå inn i nye faner, du kommer fortløpende videre til neste steg. Det sparer deg for tid: Skjemaene blir automatisk fylt ut jo mer info du legger inn i programmet.

Rune anslår at han til og med utenom samtaler bruker opptil 15 minutter kortere tid på papirer og lignende med Next, og at han ved å bruke Next i samtale, vil spare opptil en halvtime sammenlignet med tidligere.

Det betyr at han får mer tid til å gjøre det som i utgangspunktet trakk han inn i yrket.

En arbeidshverdag utenom det vanlige

Da foreldrene til Rune følte at han kunne ta en samtale alene, reiste de vekk en helg. Det kom en telefon fra pårørende om at datteren deres var død. Den samtalen måtte Rune ta.

– Det viste seg at det var ei som var like gammel som meg som jeg hadde gått i parallellklasse med på skolen. Det var min første samtale alene, med hennes foreldre, søsken og ektemann. Det er noe jeg alltid kommer til å huske.

Denne samtalen ble starten på selve årsaken til at han overtok begravelsesbyrået: Å få være en som kan hjelpe de pårørende i en vanskelig stund.

Teste ut Next i ditt begravelsesbyrå? Vi vil gjerne vise deg hvordan Next kan gjøre arbeidshverdagen din enklere. Ta kontakt for å teste ut gratis. 


Likte du denne saken? Del den gjerne med dine venner!